آثار تاریخی کردستان

سنگ نبشته اورامان

در استان کردستان و در روستای تنگی ور و در شهرستان کامیاران کتیبه تنگی ور یا سنگ نبشته اورامان قرار گرقته است .این کتیبیه تاریخی جزوه آثار ملی ایران بشمار می آید و هر سال تعداد زیادی از گردشگران به این منطقه سفر میکنند .

کیتیبه تنگی ور در بالای کوه زینانه و در یک اتاقی با ارتفاع صد و بیست متر حجاری شده است و به گفته تاریخ نویسان قدمت آن متعلق به دوران آشوری و در زمان پادشاه سارگون دوم بنا شده است که بر روی آن با خط میخی نوشته اند .

از جاذبه های دیگر کتیبه اورامان رخ انسانی را با لباس شاهی ، کلاهی استوانه ای و کتیبه ای که به زبان آشوری متنی نوشده شده ،به نمایش گذاشته است .در این کتیبه به ستایش خدایان آشوری پرداخته و در باره پیروزی و جنگ و تصرف آشوریان در شهرها ی مختلف شرح داده شده است . سنگ نبشته اورامان یکی از آثار تاریخی استان کردستان میباشد .

پل قشلاق

یکی از زیباترین پل ها که استان کردستان بر روی رودخانه قشلاق در شهر سنندج بنا شده ، پل قشلاق یا پل شیخ میباشد.این پل به طول 78 متر و عرض 3 متر و با ارتفاع 4/6 متر از کف رودخانه به بالا با شش دهانه جزوه آثار ملی ثبت شده استان کردستان میباشد .پل قشلاق به دستور شاه صفی و توسط اردلان خان بنا شده که متعلق به دوران صفویه است . از جاذبه های پل تاریخی قشلاقی میتوان به چند مورد ذیل اشاره کرد :

-وجود دو جان پناه که ارتفاع آنها نبم متر میباشد .

-بر روی پایه های پل آبگذرهای کوچکی ساخته شده که طول آنها 20/1 و عرض آنها 8/0 میباشد و به صورت مثلث بنا شده اند .

- از دیگر جذابیت های پل قشلاقی ، نمای آجری و سنگ فرش بودن کف پل میباشد .

بازار بیجار

بازار بیجار متعلق به دوران صفوی که در استان کردستان در شهر بیجار قرار دارد .این بازار بخاطر قرار گرفتن در مرکز شهر

این بازاردارای تیمچه ،شانزده باب حجره دارد .

در پوشش مغازه ها از طاق و تويزه استفاده شده است موقعيت جعرافيايي بيجار بر سر راه كردستان و آذربايجان موجب گرديده كه اين بازار، وسعت گستردگی خاص شكل گرفته باشد. علت قرارگيری در مسير راه كاروان‌رو تجاري در گذشته از رونق قابل توجهي برخوردار بوده است.

بازار معروف سنندج

بازار معروف سنندج دراستان کردستان که در مرکز شهر سنندج قرار دارد و به عنوان بازار تاریخی این شهر شناخته شده است .

بازار سنندج ساختار آن بشکل مستطیل شکل است و دارای دو بخش بازار آصف و بازار سنندج که شمال سه دروازه قدیمی میباشد . بازار سنندج جزوه آثار ثبت شده ملی ایران بشمار می آید و متعلق به دوران صفویه میباشد . بدلیل قرار گرفتن بازار در مرکز شهر سنندج راه دسترسی به بازار بسیار آسان است .

جاذبه های گردشگری این بازار :

یکی از جاذبه های بازار سنندج ، شباهتش به میدان نقش جهان اصفهان است .در این بازار پارچه های زیبا با رنگ های شاد و دلنشین بچشم میخورد که با پولک های رنگی تزئین شده اند .و اگر علاقه مند به لباس های کردی با پارچه های زیبا هستید میتوانید در این بازار به راحتی تهیه کنید . همچنین شما میتوانید گیاهان دارویی که برای بعضی از غذاهای محلی کردستان مورد استفاده قرار می گیرند ، گلیم ،گیوه هایی با رنگ های سیاه سفید ، فرش های دست بافت با طرح های زیبای عشاری و زیور آلات مانند : سربند ، النگو ، دولاو یا سنجاق سینه ، دور سوخمه یا جلیقه مخصوص استان کردستان را خریداری کنید .

شما میتوانید در این بازار بادام سوخته ، نان محلی کلانه ، کنجدی ، سبزی هی معطر محلی استان کردستان و توت فرنگی را به عنوان سوغات برای آشنایان و دوستان تهیه کنید .

رستوران های معروف یازار سنندج میتوان به جگر فروشی ، رستوران مروارید و دیزی آقا صدیق اشاره کرد .

پل گاران

در استان کردستان بر روی رودخانه گاران پلی بنا شده است که جزوه آثار تاریخی و ملی استان کردستان بشمار می آید و هر ساله تعدادی از گردشگران به این منطقه سفر می کنند و طوری طراحی شده که در فصول سرما بتوان از آن به راحتی عبور کرد .

جاذبه های پل گاران

این پل در روزگاران قدیم راه ارتباطی بین شهرهای مریوان ، جانواره و اسلام دشت بوده است .

نمای این پل زیبا دارای دهانه ای شش ضلعی و با ارتفاعی بلند ساخته شده که در فصل زمستان در هنگام برف به راحتی بتوان از آن گذر کرد .پایه های این پل دارای سه دهنه با ارتفاع 6 متر و از جنس سنگ و آجر میباشد .

حمام خان

یکی از حمام های قدیمی استان کردستان که در شهرستان سنندج بنا شده است ، حمام خان میباشد .حمام خان به بازار قدیمی سنندج بسیار نزدیک است و متعلق به دوران حاکمیت اردلان در استان کردستان میباشد و یکی از زیباترین حمام های تاریخی شهر سنندج بشمار می آید.سقف آن گنبدی و نقوش هندسی و طرح های اسلیمی در این حمام بکار رفته است . حمام خان دارای سردر ورودی، هشتی، خزینه ، میان در، بینه (حمام گرم)، سربینه (حمام سرد)، خلوتی، سرویس‌های بهداشتی، آب انبار میباشد و آب آن نیز از آب قنات و آب نما ها تامین میشود . نقوشی که در حمام خان بکار رفته بسیار با شکوه و بی نظیر میباشد . این حمام با نقش های طاووس ، شیر و پرندگان و گل و گیاهان تزئین شده و حیوانات بصورت نر و ماده طراحی شده اند .همچنین تمتم ستون های آن با کاشی کاری با رنگهای مختلف طراحی شده که جلوه خاصی به این بنا بخشیده است .

حمام خزینه

قدیمی ترین حمام در شهر سنندج که در استان کردستان واقع شده است ، حمام خزینه که متعلق قاجار میباشد.از جاذبه های گردشگری حمام خزینه ، حمام آب گرم و حمام آب سرد که در ان روزگار بسیار معروف بوده است . جزوه آثار تاریخی و ملی ایران می باشد .این بنا به سبک معماری ایرانی قدیم طراحی شده است . سقف آن به شکل گنبدی و نمای داخلی آن از سنگ و گچبری های زیبا که نشان دهنده هنر ایرانی است به وضوح دیده میشود . این حمام شامل راه روی ارتباطی و فضایی برای انتظار و نیز ورودی ، سربینه و بینه میباشد .

حمام شیشه ای

حمام شیشه ای با در و پنجره های شیشه ای رنگی در استان کردستان و در شهرستان سنندج قرار گرفته است و بر خلاف نامش جاذبه شیشه ای ندارد ، فقط با شیشه های رنگی و نمای آهکی با نقوش گیاهی و حیوانی تزئین شده است . این بنا هم به دوران زندیه وهم به دوران قاجار متعلق دارد . معماری خاص حمام شیشه ای باعث شده که از دیگر حمام های این شهر قدیمی متماییز گردد و دراین حمام نمای زیبایی از پنجره های شیشه ای رنگی بچشم میخورد که یکی از ویژگی های بارز این آثار تاریخی قدیمی میباشد .از دیگر ویژگی های حمام شیشه ای میتوان به یک هشتی ، سربینه ، حمام گرم باستون های زیبای سنگی ، چند با طراحی زیبای سکوه ،آب نمای گرم و سرد و خزینه اشاره نمود .

حمام عبدالخالق

از بناهای تاریخی استان کردستان که در شهر سنندج ساخته شده است حمام عبدالخالق میباشد .این حمام در بازار سنندج واقع شده است و مربوط به دوره قاجار میباشد .یکی از زیبایی های این حمام در روزگاران قدیم ، رودخانه ای از جلوی آن میگذشت که اثری از رودخانه بچشم نمی خورد .

از جاذبه های حمام عبدالخالق

این حمام دارای اتاق انتظار که به صورت هشتی است ، حمام سرد میباشد. همچنین آب حمام از آب های جاری قنات‌هایی که در شهر وجود داشته مورد اسفتفاده بوده است . نمای حمام دارای سقف بلند و ستون‌هایی از جنس سنگ، آب نما، حجره‌ها، رخت کن، گرم خانه، خلوتی‌ها میباشد .

عمارت احمد زاده سنندج

از بناهای تاریخی استان کردستان ، عمارت تاریخی احمدزاده که متعلق به دوره پهلوی است و در خیابان نمکی شهرستان سنندج قرار دارد.این بنا چهار طبقه میباشد و دارای یک حیاط چهار گوش ،یکی از ویژگی های سبک معماری کردستان ، ایوان‌های ستون دار می باشد که در عمارت احمد زاده سنندج به خوبی نمایان است .

عمارت خانه کرد

عمارت خانه کرد بعنوان نماد فرهنگ مردم کرد با مساحتی 400 متر مربع در استان کردستان و در شهرستان سنندج بنا شده است و جزوه آثار ملی ثبت ایران میباشد عمارت خانه کرد ، مربوط به چهار دوره است که عبارت اند از :

دوره اول : بخش شمالی این بنا که شامل تالار تشریفات ،راهروهای طرفین و اتاق ها میباشد ،مربوط به دوره صفویه میباشد .

دوره دوم :بخش های غربی و شرقی حیات بیرونی و حمام عمارت مربوط به دوره قاجار است .

دوره سوم : بازسازی تالار تشریفات بخش غربی و احداث فضای اندرونی که مربوط به سالهای ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶ میباشد .

دوره چهارم :در این دوره کل عمارت توسط آصف اعظم بازسازی گردید که بعد از آن نام بنای خانه کرد به عمارت آصف شهرت گرفت .

جاذبه های گردشگری عمارت آصف :

موزه مردم شناسی استان کردستان در این عمارت قرار دارد و بخش های مختلف آن عبارت اند از :

-استان کردستان در نواحی سرد سیر قرار گرفته و عمارت خانه کرد به طوری طراحی شده که سرما را دفع کند .

-حمام ، مکتب خانه، قلاب بافی، نگارخانه و حیات ورودی، زیورآلات، غرفه‌های زندگی شهری ، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس‌های تاریخی، کتابخانه و مرکز اسناد، غرفه بخش مطبخ زندگی روستایی، بخش پوشاک، غرفه شکار، اتاق خان، غرفه صنایع دستی

- ساختمان خانه کرد دارای دالان ورودی ، سر در نیم هشتی، چهار حیاط بیرونی که بشکل مستطیل است ودارای دوایوان و یک آب نما و حیات اصلی میباشد ، حیات اندرونی، حیات مستخدمین و حیات مطبخ ، همچنین تالار اصلی با گچ بری‌ها، مقرنس کاری و نقوش هندسی تزئین شده است .

عمارت امجدالاشرف

این عمارت بمتعلق به دروه قاجار میباشد که در استان کردستان ، در شهر سنندج بنا شده است . این بنا توسط یکی از تاجران اصفهان بنام میر ابوطالب ساخته شده است و جزوه یکی از بنا های تاریخی شهر سنندج محسوب میشود .

در این بنا در دو طبقه و با گچ بری های زیبایی که با نقوش اسلیمی و غربی حجاری شده است بچشم میخورد .از دیگر هنرهای معماری این عمارت زیبا میتوان به پنجره هایی که با شیشه های رنگی تزئین شده ، فضایی که با اطاق های سه دری بنا شده است .در حیاط این عمارت حوضی به شکل مستطیل و سنگ فرش شده بچشم میخورد که یکی از هنرهای آن زمان را به نمایش گذاشته است .

عمارت خسرو آبادی

عمارت خسرو آباد یکی از باشکوه ترین عمارتهای استان کردستان در شهر سنندج با مساحتی 6000 متر مربع بنا شده است و جزوه آثار ملی ثبت شده استان کردستان محسوب میشود . این بنا متعلق به دوران صفویه است و شامل دو بخش قصر سلطنتی و ایوان ستون دار که مشرف برصحن بیرونی است ،میباشد .هنگامی که از درب ورودی اصلی وارد عمارت میشویم یک حوض مربع شکل از جنس مرمر و درختان گردو بچشم میخورد . از جاذبه های دیگر عمارت خسرو آبادی میتوان حمام، اتاق قاپچیان یا قاپوچی یعنی حاجب و دربان و خدمتکاران ، قصر، آشپزخانه، حمام و اسطبل به انضمام دیوارهای حفاظ شرقی غربی و جنوبی را میتوان نام برد . سبک معماری و نمای زیبای این بنا با گچبرهای بی نظیر ، آجر کاری ، حوض و فواره آب تشکیل شده است .

از دیگر زیبایی های این ساختمان میتوان به اروسی‌ های زیبا و حوض چلیپا شکل و مجموعه قنات های تعبیه شده از کوه آبیدر که آب این عمارت را تامین می کند اشاره کرد .همچنین مراسم عروسی دختر فتحعلی شاه قاجار در این عمارت برگزار شده است زیرا در قدیم ، در استان کردستان حاکمان ثروتمند سکونت داشتند .

عمارت سالار سعید

یکی از زیباترین بناهای شهر سنندج در استان کردستان عمارت سالار سعید میباشد .این عمارت باشکوه هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب میکند و جزوه آثار تاریخی و ملی ایران بحساب می آید .عمارت سالار سعید متعلق به اواخر دوران قاجار است و در تملک عبدالحمید که یکی از خان های شهر سنندج که معروف به سالار سعید بوده ، بنا شده است .

امروزه این بنا به عنوان موزه شناخته شده است که اشیاء آن به نمایش گذاشته شده است و دارای بخشهایی از جمله : کتابخانه ، دانشسرا و هفت در ورودی میباشد که از ویزگی های خاص این عمارت محسوب میشود .معماری آن به سبک دوره قجر و از آجر و چوب و پشت بام شیروانی با پنجره های ارسی که جزوه هنر ایرانی بشمار می آید ، ساخته شده است .

عمارت مشیر دیوان

عمارت با شکوه مشیر دیوان در استان کردستان و در شهر سنندج بنا شده است و متعلق به دوران قاجاریه میباشد .

این عمارت بدستور میرزا یوسف دیوان که یکی از مشاوران حاکم کردستان در محله قدیمی ساخته شده است و در این مکان جلسات درباره وضعیت کشور و یا استان برگزار میشد و نیز مردم میتوانستند مشکلات خود را در این مکان با مشیر دیوان در میان بگذارند ..

نمای این عمارت بسیار خاص طراحی شده است سقف آن به صورت شیروانی با سبک کلاه فرنگی میباشد و در هنگام ورود به این بنا ، ابتدا باید از سردر ورودی که به شکل نیم هشتی وجود دارد گذشت که به سردر جلو خانی معروف است و از معماری بینظیری برخوردار است این جلو خانی دارای سکوه های متعدد و طاق های آجری میباشد و بعد از گذر از سر در ورودی به محل هشت ضلعی که در آن زمان محل دربان و یا قاپوچی بوده ، میرسیم. مردم استان کردستان برای مطرح کردن مشکلات خود به دربان مراجعه می کردند و مشکلات را با مشیر دیوان درمیان می گذاشتند .یکی دیگر از جاذبه های این عمارت باشکوه ، جان پناه و محل هایی برای نگهبانی ساخته شده است که جلوه خاصی به این بنا بخشیده است ، همچنین حیاطی مختص به مستخدمین قرار دارد که با یک دهلیز میتوان به آن دسترسی پیدا کرد .

عمارت وکیل الملک سنندج

این عمارت زیبا و باشکوه مربوط بعه دوره زندیه است که در استان کردستان ودر شهر سنندج ساخته شده است .

و جزوه یکی از آثار های تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهر بشمار می آید . نمای عمارت وکیل الملک از جنس آهک و دارای فضاهای گرم و سرد میباشد .

این عمارت دارای چندین حیاط ، حمام ، بازارچه و ستونهای سنگی و سقف شیروانی به سبک کلاه فرنگی میباشد .از ویژگی های خاص این عمارت حمام بزرگ با اشکال هندسی و حیوانی و گیاهی و نقش بسیار با شکوه طاووس در این مجموعه بکار رفته است ، همچنین متصل شدن این عمارت به پارک سپیدار میباشد .

قله حسن آباد

قله حسن آباد که متعلق به دوران اشکانیان و ساسانیان است و مرکز حاکم کردستان بنام اردلان بوده است که در استان کردستان ودر شهر سنندج بنا شده و جزوه آثار ملی ایران بشمار می آید .قلعه تاریخی و زیبای حسن آباد در استان کردستان به مساحت 1100متر با ارتفاع400 متر از کوه بنا شده است . قلعه کوهستانی با دیوارهای که نمای انها از سنگ پوشیده شده است و دارای ساختمان های اداری و نظمامی ، برج و حصارهای سنگی میباشد . این قلعه در شیب کوه قرار گرفته و بزرگترین دژ و پایگاه های مبارزه ایران در دوران صفوی محسوب میشده ، همچنین از جاذبه های تاریخی این قلعه گورستانی به قدمت 3000 ساله است که هر ساله عده زیادی برای گردشگری به این منطقه می آیند .

قلعه قمچقای

قلعه قمچقاق در شهرستان بیجار که یکی از شهرهای مهم ایران در روزگاران گذشته بشمار می آمده و در بالای کوه

در استان کردستان بنا شده است . در آن زمان این منطقه به بام ایران شهرت داشته است و جزوه آثار ملی ایران ثبت شده میباشد. نام دیگر این قلعه سترک بوده است و متعلق به دوران مادهاست و در زمان ساسانیان بسیار اهمیت داشته است .از جاذبه های گردشگری این قلعه مرف بودن به دره شاهان و از شرق ، جنوب شرقی و جنوب غربی هم به دره ای دیگر مشرف است . این قلعه بر روی تپه ای بلند قرار گرفته که راه دسترسی به آن بسیار سخت و دشوار است .در شهر بیجار حدود 60اثر تاریخی شناسایی شده مانند : پل صلوات‌آباد، بنای سنگی اوچ‌گنبد، مسجد خسروآباد، تیمچه حاج شهبازخان، تیمچه امیر تومان، زیارتگاه حمزه عرب، پنجه‌علی، آثار سد خاکی جعفرآباد، تپه نجف‌آباد

کتیبه سنگی تاریخی تنگی ور

یکی از آثار تاریخی و دیدنی شهر سنندج در استان کردستان کتیبه سنگی تاریخی تنگی ور می باشد . این آثار دیدی بر روی کوه زینانه که متعلق به دروره آشوریان و پادشاه دوم آن زمان بنام سارگن میباشد ، حجاری شده است و جزوه آثار ملی ایران میباشد.شما میتوانید از جاده کامیاران به این مکان دسترسی داشته باشید . از جاذبه های مهم گردشگری استان کردستان بحساب می آید زیرا این منطقه دارای چشم انداز های زیبا از دره های جنگلی بسیار زیبا و آبشار های طبیعی میباد که منظره ای دلنشین را برای گردشگران به همراه دارد.این مکان ، محل ستایش خدایان دولت آشوری بوده است .

کلیسای سنندج

تاریخچه :

این کلسیا در استان کردستان و در یکی از محله های قدیمی شهر سنندج توسط حاکم آن زمان بنام اردلان ساخته شده است .

این کلیسا برای مردم ارامنه ای که تبعید شده بودنند بنا شده و متعلق به دولت عثمانی در اواخر دولت صفویه میباشد .معاری خاص این کلیسا بیشتر به سبک معماری اصفهان و سبک بومی که دارای طاق های بلند و ستونهای آجری است .گل دسته های آن با کاشی کاری و گره چینی و نقش گل لوتوس و ترنج تزئین شده را بخوبی مشاهده کنید .از دیگر جاذبه های این کلیسا آب نما باشکوه و قناتی که تا به امروز فعال بوده ، بچشم میخورد .

مسجد دارالاحسان

یکی از مساجد باشکوه استان کردستان که دردوره قاجار بنا شده است ، مسجد دارالاحسان میباشد . این مسجد دارای سبک معماری خاصی است و در شهر سنندج بنا شده است و از بناهای تاریخی استان کردستان بشمار می آید همچنین مدرسه ای در این مسجد احداث شده است که به تدریس اشعار می پرداخته اند . مسجد دارالاحسان دارای شبستان و دو ایوان و حجره ، فضای مرده شور خانه و دومناره میباشد . از جاذبه های دیگر این مسجد 24 ستون سنگی بسیار زیبا است .از معماری های خاص این مسجد کاشی کاری های با طرح های اسلیمی و طرح های هندسی مانند ستاره و گل های هندسی و بوته و ترنج نقش بسته است .

نویسنده : گروه تحقیق و توسعه شاهین پرواز سما 1396/2/23

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

نظرات کاربران