باتلاق جازْموریان

باتلاق جازْموریان، یا جَزْموریان،حوضه‌ای آبریز و دریاچه‌ای به همین نام در جنوب شرقی ایران درجنوب کوه شاهسواران کرمان قرار گرفته است.

. حوضه آبریز جازموریان با وسعـت ۶۹ هزار و۶۰۰ کیلومتر مربع، ازنظر تقسیم‌بندی بخشی از حوضه مسدود میانی ایران به شمار می‌آید. نیمـه غربی این حوضـه بـه وسعت ۳۵۶۰۰ کیلومتر مربع در استان کرمان ، و نیمه شرقی آن به وسعـت ۰۰۰‘۳۴ کیلومتر مربع در استان سیستان و بلوچستان جای دارد.

در اصطلاح محلی پوشش گیاهی را جاز می‌نامند و انبوهی و کثرت آن را موریان می‌گویند. به همین سبب، این ناحیه به «جازموریان» معروف شده است.

دشتهای حاصلخیز فاریاب ، جیرفت و رودبار جنوب در استان کرمان ، و دشتهای ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان در محدوده این حوضه آبریز قرار گرفته اند.

هَلیل رود و رود بمپور و چشمه عروس به باتلاق جازموریان وارد می‌شوند. هلیل رود از کوه‌های کرمان سرچشمه می‌گیرد وپس از آبیاری جیرُفت به باتلاق می‌پیوندد و رود بمپور از مشرق بلوچستان به سوی مشرق باتلاق جاری است و چشه عروس از کوه لاله زار سرچشمه گرفته و بعد از آبیاری مزرعه‌های رابر به این باتلاق می‌ریزد.

در حوضه آبریز جازموریان آب همه رودخانه‌ها و مسیلها به هامونِ (دریاچه ) جازموریان می‌ریزد.

آب هامون جازمـوریان برخلاف دیگـر هامونهـای بسته درونی ایران چندان شور نیست. علت این امر را فرورفتن آب و ساکن نماندن آن در دریاچه دانسته‌اند. بستر دریاچه از قلوه سنگ و لایه‌های شنـی و آهکی ساخته شده‌است که در نفوذ آب به منابع آبهای زیرزمینـی کمک می‌کند.

چشمه های کرمان،باتلاق جازموریان،تور کرمان،شاهین پرواز

نویسنده : گروه تحقیق و توسعه شاهین پرواز 1396/2/12

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

نظرات کاربران