باغ سنگی کرمان

در دهستان بلورد روستای میاندوآب و ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان استان کرمان محوطه ای وجود دارد که قبلا باغ بوده است که باغ شبیه یک شش ضلعی نامنظم میباشد که متعلق به مردی به نام درویش خان اسفندیارپور بوده‌است.

گفته میشود بعد از خشکسالی که در این منطقه شده است و درختان خشک شده است صاحب باغ سنگ‌هائی را از درختان آویزان کرده و بتدریج اهالی روستاهای مجاور برای دیدن آن باغ به روستای میاندوآب آمده‌اند. اکنون این باغ، گردشگرانی را که از سیرجان دیدار می‌کنند بسوی خود جلب می‌کند.

درویش خان اسفندیارپور در سن ۹۰ سالگی در ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ درگذشت و پیکرش در این باغ دفن شده است.

کویر شهداد

در حاشیه غربی دشت لوت و شرق کوه های کرمان زیباترین کویر دنیا که کلوت های منحصر به فردی را در این منطقه میتوان دید .در این نقطه که گرم ترین نقطه دنیا از نظر کارشناسان شاهین پرواز شناخته شده است میزان باندگی به شدت کم است.

یکی از بزرگ‌ترین بخشهای کشور و باستانی‌ترین بخش استان کرمان بشمار میرود. در ۲۵ کیلومتری شرق شهداد، شهری قرار دارد که مناظر بدیع، حیرت آور و شگفت انگیزی از زاییده‌های طبیعت هستیم. این شهر، شهر کلوت‌ها میباشد. کلوت‌ها از لحاظ شکل ناهمواری و شرایط پیدایش در دنیا بی‌نظیرند و اسرار بی‌شماری درباره اصول و خواص پیدایش آن‌ها وجود دارد. از دور دست که به کلوت‌ها نگاه می‌کنیم، شهری بزرگ با آسمان خراشهای فراوان را تداعی می‌کند و همین امر باعث شده که تا برخی جهانگردان خارجی از آن به عنوان «شهر ارواح» یاد کنند.

شهر افسانه‌ای کلوت‌ها ۱۱ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و حدود ۲۰ هزار سال قبل، به دلیل فرسایش آبی و بادى، به وجود آمده است.

در محدوده‌ای ۳۰ هزار کیلومتری، در دل لوت، هیچ علامتی از حیات وجود ندارد. این ادعا را جسد سالم گاوی که در زمستان سال ۱۳۶۵ در کویر لوت تلف شده است ثابت میکند. پس از گذشت ۱۵ سال از آن زمان، جسد این گاو - در حالی که براثر نور شدید آفتاب خشک شده بود - بدون هیچ تغییری پیدا شده است.

تپه‌ جهنمی

بهترین فصل گردشگری در كویر، پائیز و اوایل بهار میباشد اما شنیدن نام گرمترین نقطه زمین هر گردشگری را به احتیاط وا می دارد. تپه‌ای از سنگهای آذرین بجا مانده از فعالیت آتش فشانی در دل كویر كرمان که بدون شك گرمترین نقطه زمین میباشد.

که در این منطقه جهنمی دمایی معادل 63 درجه سانتیگراد را در فصل تابستان رسما ثبت شده است و این درحالی است كه پیش از این گرمترین نقطه جهان در بیابان های لیبی با حرارات 57 درجه سانتیگراد ثبت شده بود به گفته مردمان محلی شهداد این دما در گندم بریان در اوج گرمای تابستان و در تیر ماه تا 70 درصد نیز افزایش می‌یابد بگونه‌ای كه با قرار دادن یك ظرف بر روی زمین به راحتی می‌تواند شاید گرم شدن آب درون ظرف در زمانی كوتاه بود.

و دیگر جاذبه این کویر از دیگر جاذبه های دیدنی کویر لوت در کرمان رود کال شور( کال شور در گویش محلی به آب اشباع شده از نمک اطلاق می‌گردد) است که به دلیل اینکه درمنطقه کویری است به شدت اسیدی میباشد.به همین دلیل از اینکه به آب رود دست بزنید باید خودداری کنید. . غلظت نمک رودشور به خصوص در سالهای کم آب، به قدری است که همواره بلورهای نمک به شکل تخته های شیشه ای در کناره رود شکل گرفته اند و در برخی مواقع حرکت آب در بین بلورهای نمک به سختی انجام می گیرد. مزه کردن آب این رود تا چند روز آثار شوری و تلخی را بر لب ها به جا می گذارد.

این رودخانه در فصل زمستان و اوایل بهار آب دارد و در بقیه فصول خشک می‌شود، می‌گذرد . قسمت عمده این کویر پوشیده از باتلاقهای ایجاد شده توسط رود کال شور می‌باشد.

این کویر از جنوب به شهر ارواح یا شهر کلوت‌ها ( کلوت واژه ایست آمیخته از کویر + لوت و به خشتهای طبیعی ایجاد شده در اثر فرسایش آب و باد اطلاق می‌شود ) , از شمال به تپه‌های شتری از شرق به ریگزارها و شنزارهای کویر لوت و از غرب به دهنه غار و ارتفاعات باغ بالا محدود می‌شود .

راه‌های ورود به منطقه :تنها راه ورودی به این کویر مسیر آسفالته شهداد به شهر کلوتها می‌باشد . بعد از عبور از منطقه کلوتها وارد جاده خاکی نهبندان می‌شوید که این منطقه ریگ پنج انگشت نامیده می‌شود.

گلزار.بهشت گمشده کویر

در ۶۰ کیلومتری استان کرمان منطقه ایی به نام گلزار که بهشت گمشده کویر معروف است .

گلزار در هرفصلی و در هر زمانی منظره ایی زیبا و تماشایی دارد. ، باغ های سیب و گلابی در دوسوی مسیر جاده هر کسی را محو تماشا می کند ، طبیعت دراین فصل از سال، یکی از زیباترین چهره های خود را به نمایش گذاشته ، انواع درختان میوه با رنگهای پاییزی جلوه خاصی را به این مناطق افزوده که چشم هر بیننده ای را مبهوت خود می نماید.

این شهر حدود ۱۲۰۰۰ نفر وسعت شهر ۳۳۰ هکتار است که موقعیتی چهار فصل دارد و حدود 1200 هکتار باغ میوه و دشت زیبای ریواس در آن دیده میشود.

یکی از منابع مهم درآمد مردم باغ های منطقه کوهستانی گلزارمیباشد و درختهای میوه سیب و گلابی در کنار درختان سربلند سپیدار و چنار، کوچه و برزن گلزار را به کوچه باغ های منحصر به فردی تبدیل کرده است.

بهشت گمشده یک منطقه حفاظت شده است که پوشش جنگلی و کوهستانی با میانگین ارتفاعی بین ۱۷۰۰ تا ۳۷۰۰ متر میباشد. دارای اقلیم ایرانی تورانی دارای تابستان های خشک و زمستان های بسیار سرد که با ریزش برف و یخبندان همراه می باشد. میانگین درجه حرارت منطقه بین ۱۴ – ۱۶ درجه و متوسط بارندگی آن ۴۷۹/۴۲ میلی متر می باشد.

باغداری و دامداری هم انجام میشود

نویسنده : گروه تحقیق و توسعه شاهین پرواز 1396/2/16

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

نظرات کاربران