جاذبه های اصفهان:

باغ غدیر:

باغ غدیر اصفهان شامل بنایی است به نام علامه امینی که به یاد بود آن ساخته شده است و از ارکان مهم باغ است .در این مجموعه باغ غدیر استخر و سالن های ورزشی و زمین تنیس هم ساخته شده است سالن اجتماعات برای همایش ها و سمینار ها و گردهمایی ها انجام میشود.

پارک مشتاق :

پارک مشتاق یکی از بزرگترین فضاهای تفریحی اصفهان است که از کنار زاینده رود شروع میشود و تا نزدیکی پل شهرستان ادامه دارد. این پارک برای تفریگاه و پیاده روی و ورزش بسیار مناسب است

آبشار آب ملخ:

آبشار آب ملخ در شهرستان سمیرم ودر نزدیکی روستای آب ملخ قرار دارد.یکی از عجیب ترین آبشارهای ایران است که با ترکیبات خاصی که در آن وجود دارد همه ی ملخ های مهاجم را از بین میبرد.آبشار ملخ به دلیل وجود قطعه سنگ بزرگ و طبیعی که مثل پل روی رودخانه آب ملخ قرار دارد و دو دره را به هم متصل میکند به آن تخت سلیمان هم گفته میشود.

آبشار پشنگان:

آبشار پشنگان که در فصول بهار و تابستان با حرکت آب بر روی صخره‌های پائین دست نمایی زیبا از قدرت آفریدگار را در این طبیعت بکرو دیدنی کوهستان زیبا را به نمایش می‌گذارد.وجود انواع درختان جنگلی مثل سیب، زالزالک، بنه، بلوط و گردو و انواع پرندگان وحشی، بر طراوت و دلنشینی این جاذبه طبیعی در اصفهان افزوده است

آبشار پونه زار:

آبشار پونه زار فريدونشهریکی از ديدني هاي استان اصفهان می باشد. اين آبشار با ديواره هايي پوشيده از خزه خوشرنگ و فضايي بسیار زیبا و دلشین ایجاد کرده است. آبشار پونه زار به ارتفاع تقريبي 75 متر يکي از زيباترين آبشارهاي ايران مي باشد .بسياري از گل هايدارويي و وحشی ايران را مي توان در کوه هاي اين منطقه پیدا کرد.

آبشار شاهلرا:

آبشار شاهلرا در کوهی واقع شده است که نام آن شاهلورا میباشد و از رشته کوه های زاگرس مرکزی است .این آبشار یکی از تفرجگاهای سنگنوردان و کوهنوردان است.آبشار شاهلرا در زمستان کاملا یخ میبندد و قندیل هایی با ارتفاع نزدیک به 70 متر درست میشود

آبشار طرزه:

آبشار طرزه يكي از جاذبه هاي طبيعي و بکر در منطقه پشتكوه فريدونشهر اصفهان قرار گرفته است واز ارتفاعات زاگرس مركزي سرچشمه مي گيرد.با وجود انواع درختان جنگلي مثل زالزالك، سيب ، بنه ، بلوط و گردو و انواع پرندگان وحشي، جاذبه این طبیعت را چندین برابر میکند.

چشمه آب معدنی و آب گرم ورتون:

چشمه آب معدنی و آب گرم ورتون منطقه‌ای به نام ورتون قرار گرفته است. استحمام در آب گرم ورتون سبب آرامش دردهای عصبی و رماتیسمی و نوشیدن آن باعث ازدیاد ترشح معده می‌شود. در منطقه ورتون حمام‌هایی به سبک دوره صفویه ساخته شده است که بیشتر آن‌ها مخروبه‌اند ولی برخی از آن‌‌ها سالم بوده و مورد استفاده مراجعه‌کنندگان مسافران اصفهان قرار میگیرد.

چشمه لنگان:

چشمه لنگان زیر تخت سنگ های بزرگ قرار گرفته است که آب چشمه با قدرت زیادی از زیر این تخته سنگ ها بیرون می آید.که قسمتی از آب چشمه که خارج میشود آب آشامیدن منطقه فریدون شهر اصفهان را تامین میکند.

غار پریان:

یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی غارها هستند ،در ابیانه اصفهان غار پریان در روستای سه ودر دره ایی به نام پری هول واقع شده است که تا کنون تعداد تالارهایی که غارنوردان کشف کرده اند به 11 عدد رسیده است اما به دلیل داشتن چاه های خطرناک در این غار هنوز به طور کامل پیمایش نشده است.

غار چاه دیوانه اجنه:

در دهستان طرقرود چاه اجنه جاذبه ایی عجیب و دیدنی در میان دشتی خشک و بزگ وجود دارد که به این چاه ،چاه دیو هم گفته میشود;به دلیل اینکه مردمان گذشته بر این اعتقاد داشتند که هوایی با صدای وحشتناک از داخل این چاه فوران میکند بازدم یک دیو بزرگ است.این غار به صورت مدور و در نوع خود بی نظیر است.پیمایش این چاه به دلیل شیب زیاد و ریزش دیواره های آن بسیار خطرناک است مگر اینکه مجهز به وسایل باشی...این غار یا چاه بر اثر فوران مواد و گدازه های آتشفشانی و فرو کشیدن آن پدید آمده است.

غار خاصه تراش:

غار خاصه تراش که در شمال شرقی اصفهان و شهرستان اردستان در نزدیکی معدن سنگ تراورتن واقع شده است ،این غار نمونه ای از یک غار آهکی است برای علاقه مندان بسیار جذاب و دیدنی است.غار خاصه تراش مربوط به دوره سوم زمین شناسی است و این غار از نوع شبکه ای نا منظم است.با نفوذ کردن آب به غار خاصه تراش استالاکتیت ها و استالاگمیت های زیاد و بسیار جذاب و دیدنی را پدید آورده است.پیمایش غار خاصه تراش برای افراد درشت اندام و افرادی که مشکل تنفسی دارند مناسب نمی باشد.

غار شاه شکر:

غار شاه شکر در منطقه سمیرم قرار گرفته است وبسیار کوچک بوده ولی جالب و دیدنی است.برای رفتن به داخل غار زنجیری به طول 50 متر به سنگی متصل شده است که افرادی که میخواهند از داخل غار بازدید کنن از این زنجیر پایین میروند. غار شاه شکر برای ساکنان محلی بسیار مقدس میباشد و کسانی که حاجت دارند در انجا شمع روشن میکنند و دعاو رازو نیاز میکنند.

غار شاه قندابه:

غار شاه قندابه غار منحصر به فرد اصفهان است که طول کلی غار 439 متر و عمق غار هم به 12 متر میرسد .ساکنان محلی این غار را مکانی مقدس دانسته و روایات جالب و عجیی درمورد آن گفته اند.به گفته مردمان دو ستون میان غار محل عبور و گذر خضر نبی بوده است و اینکه اگر کسی آرزو و یا دعایی داشته باشد اگر یک شب در غار بماند به مراد دل خود میرسد و دعایش برآورده میشود.داخل غار چشمه ای وجود دارد که آب چشمه قابل آشامیدن نمی باشد.

غار فریدون :

غار فریدون در جنوب شرقی اصفهان قرار گرفته است و از جاذبه های زیبای این منطقه میباشد.

غار قلعه جمال:

استان اصفهان غاری با نام غار قلعه جمال در جنوب غربی گلپایگان قرار گرفته است که از جاذبه های طبیعی و زیبای استان اصفهان است.

کوه سوخته:

در استان اصفهان ودر منطقه حیات وحش موته میمه غاری به نام غار کوه سوخته قرار گرفته است وبه غار کوه سوخته صالح پیامبر معروف است.

غار کلهرود:

غار کلهرود طبیعی میباشد و غارسنگ دار است.در گذشته یکی از تالارهای غار آب وجود داشته است که در حال حاضر خشک شده است. نوع پوشش غار کلهرود ، غار سنگ های گل کلمی و چکیده های مخروطی دانه انگوری میباشد.برای تحقیق و پیمایش در کل غار بهتره از تجهیزات کامل استفاده شود.در مرکز تالار دوم میدان کوچکی قرارگرفته است که در مرکز آن چاله ای کنده شده است که شاید مرکز بر افروختن آتش بوده است.

غار کلبیس :

در شمال فریدونشهر اصفهان غار کلبیس کب قرارگرفته است. طول غار۲۵ متر و عرض آن در جاهای مختلف بین ۳ تا ۷ متر متغیر است بلندی غار کلبیس کب تا سقف بین ۲ تا ۶ مترمی باشد و کف آن صاف است. در انتهای غار کلبیس کب چاه عمیقی ا ست که برای جلوگیری و حفاظت از بازدید کنندگان در برابر سقوط به داخل چاه مسدود شده است.

غار یخ:

غار یخ در اصفهان و در روستای خفر در ارتفاعات قله دنا میان قله های قدوس و بیژن قرار گرفته است. غار یخ ، یکی از غارهای دیدنی ایران می باشد، توسط کوهنوردان استان فارس کشف شد.غار یخ ، آبشار یخی و ستون های یخی بسیارزیبا و قابل توجهی دارد.در انتهای غار، دریاچه زیبایی مملو از قطعات یخ شناور مشاهده می شود.به دلیل این که درون غار، دما بسیار پایین است، آبی که در غار جریان دارد یخ می بندد و تمام طول سال این غار پوشیده از یخ میباشد و به همین دلیل به نام غار یخ معروف شد است مسیر پیمایش غار تخصصی است،و به دلیل یخی و لیز بودن مسیر، باید با احتیاط بسیار پیمایش صورت گیرد. بهترین زمان بازدید از غار یخ اواخر فصل بهار و اوایل تابستان میباشد.

رشته کوه آخوره :

به علت گسترش رشته کوه زاگرس از استان لرستان به سمت استان اصفهان رشته کوه آخوره پدیدار شده است.خطالرأس رشته کوه آخوره از شمال فریدونشهرشروع میشود وبه سمت شمال غرب در استان اصفهان امتداد می‌یابد.

کوه دالانکوه :

در غرب استان اصفهان رشته کوه زاگرس میباشد که رشته کوه دالانکوه یا کوه دالان به صورت یک رشته کوه موازی با رشته کوه زاگرس در یک امتداد قرار گرفته اند .در نزدیکی قله دالانکوه در جبهه شمالی، بقایای یک ساختمان دیده می‌شود که بر اساس روایات تاریخی، آن را آتشکده یا قلعه معرفی کرده‌اند. نرسیده به کلاهک سنگی قله، دو چاه عمیق یخچالی وجود دارد.

رشته کوه دنا :

بخشی از رشته کوه زاگرس (زاگرس مرکزی ) را رشته کوه دنا به خود اختصاص داده است مرز مشترک استان‌های اصفهان از سمت شمال و شرق و کهگیلویه و بویراحمد از سمت غرب و فارس از سمت جنوب غرب می‌باشد.

رشته کوه شاهانکوه :

در حاشیه غربی رشته کوه زاگرس رشته کوه شاهانکوه قرارگرفته است، بلندترین قله‌های آن مارک، لاشوم، دره غول، شاهانکوه و وَری می‌باشند. بلندترین قله این رشته کوه، «شاهانکوه» است .روستاهای متعددی در دامنه این رشته کوه قرار گرفته اند که از بین آن می‌توان به روستاهای سرداب بالا، سرداب پایین و شاهان اشاره کرد. علت نام گذاری این رشته کوه نیز به دلیل واقع شدن روستای شاهان در دامنه غربی آن است.

کوه کرکس:

کوه کرکس در غرب شهرستان نطنز در شمال اصفهان قرار گرفته است.بهترین زمان برای صعود به قله کرکس اردیبهشت ماه است.وضعیت قله در زمستان : صعود زمستانی کرکس از مسیر جنوبی با خطر ریزش بهمن توأم است. یال های شمالی مطمئن تر و کم خطر تر هستند. آمادگی برای مقابله با خرابی ناگهانی هوا و سرمای بیش از حد مناطق نزدیک به کویر همچنین احاطه و شناخت نسبت به مسیر صعود از جمله عوامل موفقیت در صعود زمستانی به این قله به شمار می روند.

رشته کوه ماهدشت:

در بخشی از کوه های مرکزی ایران رشته کوه ماهدشت قرار دارد که کوه های کلاه قاضی و شاه کوه در این رشته کوه قرار گرفته اند.بلندترین قله این رشته کوه کلاه قاضی است

کوه الوند گلپایگان:

در ایران 4قله به نام الوند واقع شده است که یکی ازآنها در شمال گلپایگان قرار گرفته است که بالاترین و مرتفع ترین نقطه الوند گلپایگان است که در محلی به نام کلنگ سیاه قرار گرفته است.یک چشمه 4فصل به نام چشمه خضر در پایین دامنه وجود دارد.

کوه دالان:

کوه دالان ونک در غرب شهر سمیرم استان اصفهان قرار گرفته است در این کوه گیاهان دارویی روییده است و انکه وجود و زنگی خرس در این منطقه نشان از بکر بودن منطقه است این که دارای یک چشمه به نام چشمه ناز است

کوه دوروچین:

در بخش شمال شرقی استان اصفهان و غرب شهرستان اردستان کوه دوروچین قرار گرفته است که بخشی از کوه های مرکزی ایران است.که برای صعود به قله تجهیزات کوه نوردی لازم است

کوه صفه :

در جنوب غربی استان اصفهان کوه صفه قرار دارد کوه صفه در نزدیکی شهر اصفهان قرار گرفته و به دلیل ارتفاع خوب و پستی بلندی مناسب منطقه مناسبی برای تفریح وورزش سنگ نوردی و کوهنوردی میباشد

کوه علی جوق:

منطقه ییلاقی عشایر ایل قشقایی که پوشش گیاهی خوب و مناسبی دارو به نام کوه علی جوق در جنوب شهرستان شهرضا و سمیرم قرار گرفته است

کوه فردان:

در غرب استان اصفهان و شمال استان چهال محال بختیاری شهرستانی با نام فردان قرار گرفته است کوه فردان از کوه‌های مهمو بلند غرب استان اصفهان و شمال استان چهار محالو بختیاری است که درجنوب غربی شهرستان فریدن قرار دارد

کوه مارشال:

کوهی به نام مارشان به رشته کوه های کرکس متصل است که بلندترین قله این کوه، کوه مارشان است کوه مارشال یکی از سه کوه استراتژیک اصفهان است که بر روی آن سایت‌های مخابراتی و نظامی احداث شده بنابراین صعود به آن نیاز به مجوز دارد.

کوه ونیران :

در جنوب غربی شهرستان فریدن استان اصفهان کوه ونیران قرار گرفته است که از پوشش نیمه جنگلی برخوردار است

گلستان کوه:

در شهر خوانسار منطقه حفاظت شده گلستان قرار گرفته است که پوشش گیاهی فوق العاده اییرا دارد که میتوان به لاله های واژگون که مهم ترین گیاه این منطقه است اشاره کرد این گل را با نام های گت سر به زیر ایرانی و اشک مریم و گل اشک هم معروف است این گل به صورت طبیعی در این دشت رشد میکند و از پیازه آن به عنوان دارو و درمان رماتیسم و دردهای مفصلی و پاک کننده دستگاه کبدی استفاده میشود؛در این دشت گیاهان دیگری هم رشد میکند مثل گز علفی و ریواس و قارچ و تره و پیاز کوهی و آویشنو دیگر گیاهان دارویی بهترین فصل بازدید از این دشت و کوه فصل بهار و ماه اردی بهشت به دلیل رویش گل های لاله واژگون است

نویسنده : شاهین پرواز 1396/1/27

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

نظرات کاربران