صنایع دستی کرمان

عریض بافی

نوعی بافت پارچه نسبتا ضخیم است که پشمی می باشد که پارچه زیر پته دوزی میباشد و در قدیم از این پارچه های برای دوخت لباس هایی همچون کت و پالتو استفاده می شده است. اما امروز تولید عریض کمتر شده است و حتی دیگر در پته دوزی هم استفاده نمی شود.

مس کاری

یکی از صنایع دستی و هنر کرمانی ها مس کاری آنها میباشد که هنر مسگری مشهور است. مس کرمان را اکثر افراد می شناسند و یکی از انگیزه هایشان در سفر به کرمان خرید مس است مخصوصا ظروف مسی که طبخ غذا در آن ها بسیار مفید است. از صنایع دستی مسی کرمان میتوان به کشکول، قابلمه، سینی، تابلو، ظروف غذا خوری و …اشارهکرد.

مشبک چوب

یکی دیگر از صنایع دستی استان کرمان مشبک چوب است که به معنای شبکه شدن، پنجره ای شدن یا ایجاد سوراخ هایی بر روی اشیاء می باشد. که کاربرد آن در گذشته میتوان بر روی درها، پنجره ها و منبرهای مساجد و بسیاری از آثار تاریخی این هنر زیبا را دید.

مشبگ کاری به دومدل صورت میگیرد به شکل غیر پیوسته یعنی طرح ها جدا جدا بریده شده اند و بر روی سطحی چسبیده شده اند. و به شکل پیوسته که کل طرح به هم متصل می باشد.

قالی بافی

یکی از سوغات دیگری که زیبا و نفیس است قالی کرمان است که دلیل آن رنگ آمیز ی و طرح آن خاص است.که در منطقه شهری باف کرمان گره ایی که مورد استفاده است گره فارسی میباشد که در بافت قالی بسیار ظریف است می‌رود و در مناطق روستایی باف،همگره فارسی وهمگره ترکی رایج است از طرفی دیگرگره‌های جفتی ودر دهه‌های اخیر بیگره بافی (کمانش) هم درکرمان رایج شده است.

قالی بافی در زمان صفویان رایج بوده است،ازجمله طرحهای رایج در قالیهای کرمان نقش گل محمدی،خشتی،سرام،قابقرآنی،ستونی،ترنجی،قابی، افشان،شاهعباسی،برگ فرنگی، شکارگاه و درختی می باشد.

قالی های کرمان در صادرات نقش بسزایی دارند. چنانچه قصد خرید فرش دست بافت داشتید از قالی کرمان فراموش نکنید.

صنابع دستی کرمان،قالی بافی،مس کاری،مشبک کاری،کرمان،شاهین پرواز

نویسنده : شاهین پرواز 96/2/9

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

نظرات کاربران