غذاهای استان کرمان

برشتوک

یکی از شیرینی های سنتی ایرانی برشتوک است که مختص کرمانی هاست.

که براساس آردی که برای طبخ آن استفاده میشود به آن برشتوک نخودچی یا گندم میگویند.

موادی که برای تهیه آن استفاده میشود آرد گندم یا آرد نخودچی است وپودر قند یا شکر و هل میباشد. برای تهیه آن اول آرد نخودچی تفت داده می‌شود و سپس پودر قند و هل به آن اضافه می شود. مواد در درون قالب شکل داده شده و در داخل یخچال سرد می‌شود و بعد سرو میشود

زیره پلو

یکی دیگر از بهترین و معروف ترین محصول کرمان که به عنوان سوغات هم از آن استفاده میشود زیره کرمان است.

ازاین رو درمصرف روزانه مردم کرمان نیز بسیار مورد استفاده قرارمی‌گیرد،زیره پلوی کرمان یکی ازغذاهای اصیل وخوشمزه کرمان می‌باشد.

که برای طبخ زیره پلوی کرمانی به مواد گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ ، زیره سیاه ، برنج ،پیاز داغ و روغن کشمش پلویی و نمک و فلفل نیاز داریم.

ته قابلمه کمی روغن میریزیم. ازکمی نان یا کاهو یا سیب زمینی برای ته دیگ استفاده میکنیم. یک چهارم برنج را داخل قابلمه میریزیم.

زیره سیاه خوبزیرهایستکهیک خط سفیدی دارد که کاملاً مشخصاست. زیره سیاه رنگ سیاه ندارد و باید قهویی روشن باشد و به خودی خود بوی زیادی ندارد اگر زیرهای که تهیه میکنید خیلی عطرخوبی داشته باشد حتما به آن اسانس اضافه شده است وطبیعی نیست خلال پسته وخلال بادام هم میتوان برای تزئین استفاده کرد

قاتق گوشت

یکی دیگر از غذاهای خوب و سنتی و خوشمزه کرمانی ها قاتق گوشت است.که بسیار مقوی میباشد و آسان هم پخته میشود.

قاتق یا قاتغ کلمه ای ترکی میباشد که به معنای «ماست» است، در جنوب ایران به هر نوع غذای پختنی که به سادگی و آسانی فرام شود و بشود در آن ترید (تریت) کرد، قاتغ می‌گویند.

مواد لازم تهیه قاتق یا قاتغ:

نخود خام ،گوشت لخم ، برنج خام ، زرچوبه و نمک

گوشت لخم را در هاون با نخود خام ، پیاز، زردچوبه ، نمک و یک پیمانه کوچک برنج ریخته و خوب می‌کوبیم تا نرم شود ، سپس این مخلوط را در درون ظرفی می‌ریزیم و کمی ترخون خشک به ان اضافه می‌کنیم و چنگ می‌زنیم تا مواد ما بخوبی با هم مخلوط شود. دو پیمانه برنج خام به مخلوط چنگ زده اضافه کرده و دوباره چنگ می‌زنیم تا مخلوط ما حسابی بهم بخورد و یکنواخت شود.

سپس مخلوط خود را مانند شامی آماده و در روغن سرخ می‌کنیم ( البته برای اینکه شکل سنتی خود را حفظ کنند ، باید مانند چنگ مال آنها را آماده کنیم ) پس از سرخ کردن2 تا 3 عدد سیب زمینی را قطعه قطعه کرده و داخل روغن سرخ می‌کنیم و کمی رب گوجه و زردچوبه و یک تا دو عدد لیمو خشک نیز به آن اضافه می‌کنیم و در ظرفی همه آنها را ریخته و آب به آن افزوده و روی اجاق می‌گذاریم تا قاتق گوشت ما آماده شود .

نان روغنی

ویرایش شده است

در کرمان برای مراسم عزاداری و و بیشتر برای خیرات نانی به نام نان روغن جوشی پخته میشود.که البته در یزد نونی شبیه به این به نام سوروک و در مشهد به نام روغن جوشی پخته میشودکه از این نان برای عصرانه هم پخته میشود.

موادی که برای تهیه نان روغن جوش استفاده میشود.

آرد ، شکر ، زردچوبه ، نمک ، کنجد ، تخم گشنیز ، سیاه دانه و خشخاش و زیره و شنبلیله ،آب و روغن مایع میباشد.

خمیر مایه وشکررا در 1استکان آب ولرم میریزیم وکمی هم میزنیم و در استکان را میبندیم و میگذاریم عمل بیاد. نمک، زردچوبه و(خشخاش،کنجد، تخم گشنیز، شنبلیله ،گل خشت، سیاه‌دانه،زیره و) را داخل خمیر مایه عمل اومده میریزیم وبعد از هم زدن کم کم ارد و بعد آب را کم کم به آ ن اضافه کرده ودائما ورز میدهیم تا خمیر یکدستی بشه که به دست نچسبه.سپس روی خمیر را با پارچه گرمی بپوشانید 1تا1.5 ساعت استراحت کنه تا حجم دوبرابر بشه وخمیر ور بیاد. بعد ازخمیر چونه‌های کوچک به اندازه دلخواه برداشته بعدازپهن کردن درماهیتابه که روغن داغ کردیم با حرارت نه چندان زیاد سرخ می‌کنیم در ضمن وقتی نونها رو توی روغن گذاشتیم یه چندتا سوراخ سریع با چنگال روشون ایجاد می‌کنیم که قشنگ پخته بشن. (البته اگه فرصت تهیه خمیر نداشتین می‌تونین خمیر اماده نونهای حجیم مثل نون بربری رو از نانوایی بگیرین وزردچوبه واون ادویه‌ها رو اضافه کنیدوتوی روغن سرخ کنید.

نویسنده : گروه تحقیق و توسعه شاهین پرواز 1396/2/11

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

نظرات کاربران