معرفی استان کرمان

استان کرمان ،پهناورترين استان کشور با مساحت 183008کيلومتر مربع در جنوب شرقی فلات مرکزی کشور بين 25 درجه و 55 دقيقه تا 32 درجه عرض شمالی و 53 درجه و 26 دقيقه تا 59 درجه و 29 دقيقه طول شرقی از نصف النّهار گرينويچ قرار گرفته است.اين استان مرتفع در حدّ شمالی با استان های خراسان جنوبی و يزد ، در حدّ جنوبی با استان هرمزگان ، در حدّ شرقی با استان سيستان و بلوچستان و در حدّ غربی با استان فارس همجوار می باشد.

بر اساس آخرين تقسيمات کشوری،استان کرمان با وسعت 183008 کيلومتر مربه ، 23 شهرستان ،57 شهر ،142 دهستان،45 بخش،در جنوب شرقی فلات مرکزی ايران واقع می باشد.رشته کوه باريکی که در امتداد جنوب شرقی يزد واقع شده است،کرمان را به دو قسمت شرقی و غربی تقسيم می کند و دشت های وسيع استان را از هم جدا می سازد و ارتفاعات آن دنباله رشته کوههای مرکزی ايران است و تا بلوچستان امتداد دارد.

استان کرمان به علت پستی و بلندی ها و شرايط خاص اقليمی ووضعيت محيطی و طبيعی و وسعت منطقه از تنوع آب و هوايی ، از گرم ، شديدا خشک، نه چندان خشک ، سرد و ييلاق ، متمايل به استپ و نيمه خشک تا کويری برخوردار است و در مجموع از نظر وضعيت آب و هوايی، کم نظير و منحصر به فرد می باشد.

شهرستانهای استان عبارتند از:

انار، بافت، بم، جيرفت، راور، رابر، رفسنجان، رودبارجنوب، زرند، سيرجان، شهربابک، عنبرآباد، قلعه گنج، کرمان، کوهبنان، کهنوج ، منوجان ، فهرج ، فاریاب ، نرماشیر ، ارزوئیه ، بردسیر ، ریگان

مرکز استان کرمان شهر تاريخی کرمان است که با آسمانی صاف و زلال، بر بلندای کوير لوت قرار گرفته و شب های افسانه ای آن ازشهرت خاصی برخوردار است.

شهرکرمانمرکزایناستاندرارتفاع ۱۷۵۰ متریازسطحدریااست. متوسط حداکثر دما در شهر کرمان ۲۵.۷+ ، متوسط حداقل ۷.۹+ ، و متوسط دمای روزانه ۱۶.۸+ درجه سانتیگراد می‌باشد. در شهر کرمان سالیانه حدود ۸۵ میلیمتربارانمی‌بارد.

استان‌ كرمان‌ از نظر جاذبه ‌های‌ طبیعی‌ یكی‌ از مناطق‌ جالب‌ توجه‌ ایران‌ است‌. چشمه ‌های‌ آب ‌معدنی‌ و گرم‌، تفرجگاه‌ها، فضاهای‌ سبز، ارتفاعات‌ و قله‌ها، دریاچه‌ها و آبگیرها، مناطق‌ حفاظت‌ شده‌ وجاذبه‌ های‌ ویژه‌ كویری‌ از جمله‌ عناصر زیبای‌ طبیعی‌ استان‌ هستند. نگاهی‌ به‌ سیمای‌ جهانگردی‌ شهرستان‌های ‌استان‌ توان‌های‌ بالقوه‌ و بالفعل‌ این‌ استان‌ پهناور را بیش‌ از پیش‌ آشكار می‌‌سازد. سابقه‌ سكونت‌ و استقرار انسان‌ در سرزمین‌ كرمان به‌ هزاره‌ چهارم‌ قبل‌ از میلاد می‌رسد. این‌ منطقه‌ یكی‌ ازقدیمی ‌ترین‌ نواحی‌ ایران‌ به‌ شمار می‌رود و در گذر زمان‌ گنجینه‌های‌ فرهنگی‌ و تاریخی‌ گرانبهایی‌ در آن‌ پدید آمده‌ است‌ كه‌ جلوه‌هایی‌ از تمدن‌ و مدنیت‌ ایرانی‌ را به‌ نمایش‌ می‌گذارد. هر فضای‌ تاریخی‌ كرمان‌ بیانگر بخشی ‌از زوایا و ابعاد زندگی‌ مردم‌ و حكومت‌های‌ محلی‌ این‌ مرز و بوم‌ است‌.

جاذبه های گـردـشگری و فـرهنگی اسـتان در تـمامی بخـشها و شـهرهای آن پـراکـنده و به وفـور قابل مشاهده است. وجود تمدنهای کهن در این منطقه باعث ایجاد منطقه‌ای باستانی و سنتی، در کنار استانی با جاذبه‌های طبیعی شده است.

صنعت توریسم و گردشگری در استان به واسطه همین جاذبه ها پر رونق و چشمگیر است. هر ساله گردشگران زیادی به استان سفر کرده و از مناطق بکر، دیدنی، طبیعی و باستانی آن دیدن میکنند.

باهم نگاهی کوتاه به جاذبه هاش گردشگری وفرهنگی کرمان میاندازیم.

جاذبه های شهر فراوانند و در یکی دو مقاله نمیتوان به همه آنها به درستی و روشنی اشاره داشت. از کویر و دیدنی ها و شگفتی های آن تا مناطق سرسبز و خنک و تماشاییش. کرمان سرزمین و منطقه ای چهار فصل است. در کمتر استانی میتوان کنار هم بودن چهار فصل را به این زیبایی دید. در کرمان، هنگامی که در کویر زیبا و شگفت انگیز هستید، با کمی پیمودن راه، به منطقه ای میرسید خنک و دلپذیر. در فاصله های کوتاه اقلیم های جغرافیایی متعددی پدید آمده که از شگفتی های این استان پهناور است. برای نمونه، کسانی که از کلوتهای زیبای شهداد دیدن کرده باشند، حتما با نام روستای سیرچ هم آشنا هستند. دو منطقه کاملاً متفاوت از نظر آب و هوایی، اما در کنار هم.

درباره استان

در جنوب شرقی ایران کرمان قرار دارد بزرگترین و پهناورترین استان ایران بشمار می آید.قدمت سکونت در این استان به هزاره چهارم پیش از میلاد می رسد. نام كرمان در دوره های قبل از اسلام،‌ «كارامانیا» و «بوتیا» بوده است. مركز كرمان را در قدیم «گواشیر» و «بردشیر» می خواندند. «گواشیر» در اصل «كوره اردشیر» یعنی شهر اردشیر بوده که به تدریج «گواشیر» شده است. تنها شهر خشتی جهان (ارگ بم) متعلق به هزاره های پیش از میلاد به این استان متعلق است.استان کرمان به علت پستی و بلندی ها و شرايط خاص اقليمی ووضعيت محيطی و طبيعی و وسعت منطقه از تنوع آب و هوايی ، از گرم ، شديدا خشک، نه چندان خشک ، سرد و ييلاق ، متمايل به استپ و نيمه خشک تا کويری برخوردارمیباشد و در مجموع از نظر وضعيت آب و هوايی، کم نظير و منحصر به فرد می باشد.

و شهرستان های استان کرمان شامل انار، بم، رودبارجنوب، جيرفت، راور، رابر، رفسنجان، زرند، سيرجان، شهربابک، عنبرآباد، قلعه گنج، کهنوج ، کرمان، کوهبنان، منوجان ، فهرج ، فاریاب ، بافت، نرماشیر ، ارزوئیه ، بردسیر ، ریگان میباشد.

آثار تاریخی و ملی

كویر لوت, رودخانه هلیل رود, كوه های هزار, باغ بالا, جوپار, لاله زار, خیبر, قبله, ارگ بم, خرابه های شهر كمادین, گنبد جبلیه, قلعه قهقه, قلعه كهنه, قلعه سودك, گنبد مشتاقیه, مسجد ملك, مسجد جامع, مسجد امام, گورستان دژیمند, باغ شاه زاده ماهان, مزار شاه نعمت الله ولی, قلعه ستگ, مقبره خواجه اتابك, زیارت گاه شاه زاده حسین, حمام گنج علی خان, مجموعه وكیل, مجموعه ابراهیم خان, میدان گنج علی خان, قلعه دختر, مسجد چهل ستون, آتشكده شاه فیروز, قلعه اردشیر, موزه سكه, قلعه راین, ارگ جدید بم, گنبد سبز, تخت دریا قلی بیك و بازار كرمان.

جاذبه های استان

دره راگه ، ریگ سوخته ، کویر شهداد ، آشار دره بکری ، دریاچه نمک سیرجان ، غار چاه دریا ، هلیل رود ، پناهگاه حیات وحش مهروئیه ،باتلاق جازموریان ، رود شور ، کوه جوپار ، باغ سنگی

پوشش

پوشاک مردم کرمان به 3 دسته - محلی، - بلوچی، –زرتشتی تقسیم میشود.

پوشاک زنان :

چارقد ،پیچه ، چادر دلاغ ، پیرن ، پیراهن شش ترک ، پاپوش ، گالش

پوشاک مردان :

سرپوش کلاه گرد ، کلاه دوره ایی ، تن پوش ، پیراهن ، سرداری ، و جلیقه و شال کمر

جاده های مواصلاتی :

استان كرمان در جنوب خاوری ایران واقع شده و از شمال با استان های خراسان و یزد، از جنوب با استان هرمزگان، از خاور با سیستان و بلوچستان و از باختر با استان فارس همسایه است.

سوغات

پته دوزی ، پسته ، خرما ، زیره ، قالی کرمان ، کلمبه ، نان روغن جوشی

صنایع دستی

قالی کرمان،. پته دوزی، مس تزیینی (قلم زنی روی مس)، گلیم بافی، جاجیم بافی و عریض بافی

غذا

برشتوک ، حلیم بادمجان ، زیره پلوی کرمانی ، قاتق گوشت ، نان روغن جوشی

گویش :

مردم کرمان به زبان فارسی ولی با لهجه کرمانی صحبت میکنند که شباهت زیادی به زبان شیرازی دارد ،در عشایر کرمان زبان های بلوچی و ترکی هم صحبت میشود.

زبان كرمان از شاخه زبانهاى جنوبى ايران است. زبانهاى جنوبى با زبانهاى شمالى از حيث برخى آواها و ديگر مشخصه‏ها تفاوتهاى زيادى با هم دارند.

مذهبی

در استان کرمان در گذشته خدایان مختلفی مورد ستایش قرار میگیرفته است که هرکدام مسئ.ل یه چیزی بوده است الهه کشاورزی ، بانو بغی نگهدارنده حیوانات و زیاد کننده آنان به شمار میرفته است و الهه باران که از او طلب آب میکرده اند. در زمان آل بويه مذهب شيعه در كرمان به رسميت شناخته شد.

آیین زرتشتی هم در استان کرمان رواج داشته است؛ مسلمانان در كرمان در آغاز پذيرش اسلام پيرو مذهب اهل سنت بودند. با شكل‏گيرى مذاهب فقهى، مسلمانان كرمان پيرو مذهب حنفى و شافعى بودند و از خلفاء به بزرگى ياد مى‏نمودند.

استان کرمان پس از تهران، یزد و خراسان بزرگ، چهارمین مرکز بزرگ زرتشتیان میباشد.

مراسمات :

آداب و رسوم ازدواج

الله رمضونی

چهارشنبه سوری

جشن سده

شب یلدا

کرمان میراث

مراسم شب نهم محرم

مراکز اقامتی :

هتل اخوان

هتل پارس کرمان

جهانگردی

گواشیر

مناطق حفاظت شده

مناطق حفاظت شده و شكارگاه‌ها، استان كرمان

منطقه حفاظت شده بحر آسمان

منطقه حفاظت شده کوه جوپار

موزه

باغ موزه هرندی

موزه ارتش

موزه سکه کرمان

موزه مرئم شناسی زرتشتیان

موزه مطبوعات

موسیقی محلی :

موسیقی نیز به عنوان جزئی اساسی و جدائی ناپذیر از زندگی مردم این استان، از تنوع و گوناگونی غریبی برخوردار است.

موسیقی در استان کرمان به چند گروه عمده تقسیم می شود:

۱) موسیقی بومی و عشایری

۲) موسیقی قلندری و خانقاهی

۳) موسیقی مذهبی

۴) موسیقی ساربانی

۵) ترانه های رایج در شهر کرمان

۶) موسیقی قالیبافخانه

۷) موسیقی روزنامه

۸) لالائی

۹) ترانه های کودکان

از ساز های استان کرمان چنگ و سه تار میتوان نام برد.

بهترین زمان بازدید:

بهترین زمان از بازدید شهر کرمان به دلیل گرم بودن آن فصل پاییز را پیشنهاد میکنیم

بازی های بومی

قایم موشک ، خاله رورو ، گرگم به هوا ، ماچلوس ، چوگو ، ترش بازی

ایلات :

مردم كرمان آريايى نژاد هستند، از قبيله پارسها، از طايفه گرمانيان يا ژرمانى مى‏باشند. ژرمانيان يكى از طوايف شهرنشين پارسى‏ها بوده است. عشاير استان كرمان از طوايف مختلف و از مهاجرانى هستند كه پس از تسلط تازيان از سوى غرب ايران به نواحى شرق و جنوب مهاجرت نمودند.

ورزشی :

تیم فوتبال مس کرمان

مشاهیر:

دکتر احمد ناظرزاده کرمانی ، فؤاد کرمانی ، هوشنگ مرادی کرمانی ، باستانی پاريزی ، خواجوی کرمانی ، شاه نعمت الله ولی

معرفی کرمان،کرمان،شاهین پرواز سما

نویسنده : شاهین پرواز 96/2/9

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

نظرات کاربران