پاریس

پاریس، شهر نور، شهر مرکزی فرانسه است که این شهر به مرکز جهانی هنر، لباس، خورد و خوراک و فرهنگ اروپا، همچنین به موزه ها و برج ایفل مشهور می باشد.

آشنایی با مراکز توریستی، تاریخی و فرهنگی پاریس

پاریس، مرکز فرانسه است و به مرکز جهانی هنر، لباس، خورد و خوراک و فرهنگ اروپا مشهور می باشد. نمای قرن 19 شهر که توسط بلوار های پهن و رود سِن (Seine River) قطع شده است، یک نمای بسیار زیبا را تشکیل می دهد. از بناهای فوق العاده ای همچون برج ایفل و کلیسای قرن 12 نوتر دام گرفته، تا به فرهنگ کافه گردی و بوتیک ها و نمایندگی های لباس در خیابان فبورگ-سن-انوره (Rue du Faubourg Saint-Honoré) که همه باعث شهرت این شهر در اروپا شده است.

در مرکز پاریس، برج ایفل (Eiffel Tower) یکی از زیبا ترین سازه های فلزی جهان وجود دارد که نماد کشور فرانسه نیز است. این برج در سال 1889 ساخته و به نام مهندس سازنده ی آن به ثبت رسید. این برج 324 متری با شکوه به مدت 41 سال بلندترین برج شناخته می شد. در زمان غروب خورشید و شب، به کمک نور پردازی های طلایی برج و محوطه اطراف آن یک منظره ی چشمگیر را نمایان می کند. به عنوان یک پیشنهاد است که این برج را هم در روز و هم زمان غروب آفتاب مورد بازدید قرار گرفته شود. سه طبقه ی برج دارای دو رستوران لوکس و چند بوفه وکافه، موزه ی تاریخ برج و همچنین مغازه های خرید هدایا می باشد که با آسانسور می توانید به راحتی به این طبقات دست پیدا کنید. در بالاترین طبقه ی این برج، که در ارتفاع 276 متری واقع شده، یک نمای دور تا دور از شهر، رود سِن و بناهای زیبای آن دیده می شود. این برج یک پیشنهاد کاملاً مناسب برای دوست داران عکاسی و کسانی که به دنبال یک تجربه ی جدید از مناظر هستند را دارد.

در نزدیکی برج ایفل، کلیسای نوتر دام (Notre-Dame Cathedral) در بخش مرکزی پاریس و در کنار رود سِن نمایانگر یک شاهکار معماری قرون وسطی می باشد که یکی دیگر از نقاط پر بازدید فرانسه و پاریس است. ساخت این کلیسا حدود 100 سال بطول انجامید و در انقلاب فرانسه بخش زیادی از آن آسیب دید که پس از بازسازی آن در قرن 19 میلادی، یکی از گزینه های پر طرفدار برای بازدید کنندگان است. زیبایی این کلیسا به شیشه های قرمز رنگ، برج های بلند آن، معماری جزئیات و مجسمه های گارگویل (The Gargoyles Statue) مشهور است. نمای کامل شهر بر بالای برج های آن، که قابل دسترسی برای بازدید کنندگان است، یکی دیگر از دلایل شهرت آن بین بازدید کنندگان است. از بخش هایی ازین کلیسا همچنان جهت برگزاری مراسم مذهبی استفاده می شود.

لقب بزرگترین موزه ی هنر جهان به موزه ی لوور (Louvre Museum) در شمال رود سِن و در نزدیکی کلیسای نوتر دام داده شده است. این موزه شامل هنرهای غربی قرون وسطی تا سال 1848 به همراه شمایل زیادی از تمدن بشریت است. بنای باستانی این موزه به اواخر قرن 12 باز می گردد که در آن زمان یک قصر بزرگ بوده که تا سال 1870 افراد سلطنتی در آن زندگی می کردند. در سال 2011 معماری نمای آن شمایل خاص به خود گرفته و نمایی فوق العاده را نشان بازدید کنندگان می دهد. به علاوه ی نمای فوق العاده ی آن، از مجموعه ی آثار هنری و تاریخی آن می توان نام برد که شامل تابلوی مونا لیزا (Mona Lisa) کشیده شده توسط لئوناردو داوینچی و 380000 شیئ ماقبل تاریخ و 35000 کار هنری در 8 بخش مختلف است. اشیا با ارزش ماقبل تاریخ آن شامل وسایل مصری آنتیک متعلق به 4000 سال قبل از میلاد مسیح تا به قرن 4 میلادی، همانند مومیایی ها، جواهرات، البسه و نامه های نوشت شده بر روی پاپیروس است که ارزش بازدید ازین موزه ی بزرگ را چند برابر می کند. در بخش دیگر ازین موزه به 7500 نقاشی است که حدود دو سوم آن نمایانگر هنر فرانسوی در طول 600 سال است. در کنار آن شامل نقاشی های بسیار مشهور هلندی، اثر نقاش های معروف مانند رامبراند، و ایتالیایی مانند شاهکارهای لئوناردو داوینچی از جمله تابلوی مونا لیزا و تابلو ی سِینت جان و نقاشی های بسیار دیگر در این مجموعه ی نفیس قابل مشاهده می باشند که ارزشی حدود 100 میلیون دلار دارند. بازدید ازین موزه به دوستداران هنر کاملاٌ پیشنهاد می شود چرا که ازین گنجینه ی ارزشمند می توانند بهره مند شوند.

در شمال رود سِن، با فاصله ی کمی از موزه ی لوور، یک بنای تاریخی بنام طاق پیروزی (Arc de Triomphe) یک بنای قدیمی متعلق به قرن 19 میلادی (1806-1836) است و به دستور ناپلئون که حدود 30 سال ساخت آن بطول انجامیده و به عنوان مقبره ی یک سرباز گمنام نیز شناخته می شود که به احترام او هرشب یک مشعل را روشن می شود. این بنای قدیمی یکی از مشهور ترین بناهای قدیمی پاریس است که توجه بسیاری از طرفداران عکاسی و هنر را به خود جلب می کند. به گردشگران توصیه می شود که از بالای این طاق نیز دیدن کنند چون نمایی فوق العاده و 360 درجه از شهر پاریس و نمایی از خیابان شانزه لیزه (Champs Élysées)، ملقب به زیباترین خیابان جهان، را می توانند مشاهده کنند. در داخل این طاق نیز یک موزه ی کوچک شامل تاریخچه ی طراحی معماری و ساخت این بنا وجود دارد.

شناخت برخی مراکز دیگر

خیابان شانزه لیزه (Champs Élysées) واقع در شمال رود سِن است که طاق پیروزی در این خیابان واقع است که به عنوان زیباترین خیابان جهان در میان مردم فرانسه شناخته می شود که بازدید از آن یک خاطره ی عالی در ذهن شما جای می گذارد. این خیابان زیبا همانند برج ایفل یکی دیگر از نمادهای پاریس است که سالیانه توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند. طول این خیابان حدود 2 کیلومتر است که با رستوران های لوکس از جمله آتِلی رنو (L’Atelier Renault) و لدوین (Ledoyen) و همچنین فروشگاه های برند مانند موند بلان (Mont-Blanc) و لویی ویتون (Louis Vuitton) و کافه های فرانسوی مشهور و... پر شده است. در این خیابان، مراسم مختلف در طول سال را با نورپردازی های زیبا جشن می گیرند. همچنین با گشت و گزار در این خیابان از برخی دیگر از موزه های برتر پاریس آشنا شد که از جمله ی آنها می توان به قصر بزرگ (The Grand Palais)، قصر پِتیت (The Petit Palais)، قصر دِلا دِکووِرت (The Palais de la Découverte) و موزه ی فرهنگی هنری لویی ویتون پاریس (The Espace Culturel Louis Vitton) که شامل 300 کار هنری از هنرمندان پاریس است، اشاره کرد.

از مراکز تاریخی و فرهنگی شهر پاریس که بگذریم، می توان به مراکز خرید آن اشاره کرد که شامل فروشگاه های لوکس می باشد. در پاریس، شکل فروشگاه ها بسته به منطقه ی آنها تغییر می کند ولی اجتماع این مراکز خرید بیشتر در بخش مرکزی پاریس دیده می شود. پاساژ هِیوِر (Passage du Havre) با نمای زیبا و مغازه های برند، در شمال رود سِن است. در نزدیکی پاساژ هیور، مرکز خرید کروسل دو لوور (Carrousel du Louvre) می باشد که بازدید آن حتماً پیشنهاد می شود. چرا که با معماری و دکوراسیون خاص خود، توجه خریداران را به خود جلب می کند.

در بخش جنوبی رود سِن، سه فروشگاه بیوگِرِنِل پاریس (Beaugrenelle Paris) و ایتالی دوکس (Italie Deux) وبِرسی ویلِج (Bercy Village) با فاصله ی کمی، ولی در یک راستا هستند که هرسه، از مراکز خرید بزرگ و با کیفیت پاریس هستند. بِرسی ویلِج مغازه هه و بوتیک های مختلف است، در بخش مواد غذایی و فود کُرت آن می توان از تنوع غذای آن هم لذت برد. ایتالی دوکس که به عنوان یک مرکز خرید ایده آل بوده و در آن برخی برند های ارزانتر نیز قابل خرید هستند. این مرکز دارای فود کرت متنوع تر به نسبت برخی دیگر از مراکز خرید است. بیوگِرِنِل پاریس یکی از مراکز تجاری کامل می باشد. تقریباً همه چیز در آن پیدا می شود. از جمله برند های لباس و پوشاک و تمامی موارد مورد نیاز اشخاصی که علاقمند خرید و گردش در مراکز تجاری هستند را دارد.

در خارج از قسمت مرکزی پاریس، در نزدیکی دیزنی لند، یکی از بزرگترین مراکز تجاری پاریس به نام لا والــه ویلج (La Vallée Village) وجود دارد که از مغازه های لوکس و برند است. این مرکز تجاری بزرگ، توجه گردشگران و بازدید کنندگان جهانی را جلب کرده.

یکی دیگر از جاذبه های پاریس، رستوران های آن است که در آنها غذا های لذیذ فرانسوی توسط آشپزان مشهور فرانسه طبخ شده و سرو می شوند. این رستوران ها در سال های گذشته به صورت متوالی به عنوان پرطرفدار ترین غذا بین شهرهای اروپا انتخاب شده اند. این انتخاب ها به دلیل طعم های خاص سس ها و پیش غذا ها نیز می باشد. برخی ازین رستوران ها، که عموماً در بخش مرکزی و جنوب رود سِن واقع شده اند، به نام های هوتز دِ هیوگو دسنویر (d’Hotes de Hugo Desnoyer)اشاره کرد که پردرخواست ترین استیک ها را داراست و میان مردم این شهر مشهور می باشد. از دیگر رستوران ها به آرپِژِ (Arpège) نیز اشاره کرد که علاوه بر غذاها، از یک دکوراسیون شیشه ای، چوبی خاص نیز برخوردار استدر این رستوران از منوی خاص سبزیجات به همراه غذا و یا تخم مرغ سرد و گرم اشاره کرد که هردو نوآوری های این رستوران را شامل هستند. رستوران شاتو بریان (Le Chateaubriand) نیز یکی دیگر ازین رستوران های مشهور است. با منوی خاص، پیش غذای فوق العاده، دسرهای بی نظیر و قـــیــــمــــت های مناسب، در لیست بهترین رستوران های پاریس جای گرفته است. پیشنهاد می شود حتماً به صرف غذا به این رستوران ها سر بزنید چرا که تجربه ی فوق العاده ای خواهید داشت.

آب و هوای پاریس

در پاریس و بطور کلی فرانسه، آب و هوا و تغییرات دما مانند دیگر کشورهای مرکزی و شرقی اروپا می باشد. تابستان ها بطور کل گرم و زمستان های سردی دارد، این در حال است که در فصول پاییز و ابتدای بهار ( بین ماه های آوریل تا ژوئیه ) این شهر پر باران ترین فصل خود را دارد. اما بطور کل طلوع زیبای خورشید در سراسر روز های سال به چشم می آید. میانگین سردترین روز سال به 5 درجه ی سانتیگراد و میانگین گرمترین روز آن به 20 درجه ی سانتیگراد می رسد.

نویسنده : گروه تحقیق و توسعه شاهین پرواز 96/1/2

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

نظرات کاربران