موسیقی محلی کردستان

در استان کردستان بدلیل رقص و موسیقی خاصی که دارند سازهای مختلفی در این استان ساخته میشود مانند:

نی دوزله یا دونای: این ساز از جنس استخوان میباشد و نحوه ساخت آن به این طریق است : دو استخوان را روی هم قرار میدهند و بر روی آن سوراخ هایی ایجاد می کنند تا نوازنده با آن سازی بنوازد .

شمشال:

استان کردستان رسم است در مراسم عروسی ، عزا ، مراسم درویشان و در نزد چوپانان این ساز نواخته شود که جنس آن از فلز است که شش سوراخ بر روی آن قرار دارد .

نرمه نای یا بالابان :

این نوع ساز لوله ای استوانه ای که دارای هفت سوراخ میباشد و در مراسمات با ضرب و رقص نواخته میشود و از تنه ، زل و بس زل تشکیل شده است

سرنا یا تایه

از معروف ترین ساز های استان کردستان است که بر روی آن هفت سوراخ قرار دارد و در زیر آن یک سوراخی قرار گرفته که تولید صداهای زیر و بم میکند .

دف :

این نوع ساز در استان کردستان بیشتر دراویش می نوازند

دایره:

این نوع ساز در رقص های کردی بخصوص در رقص دسته جمعی که به رقص چوبی معروف است نواخته میشود .

دهل :

این نوع ساز دارای یک بدنه چوبی است که با پوست بز یا گوسفند پوشیده شده ، و بیشتر از چوب درختان بلوط و چنار و گردو ساخته میشود .

طاس :

این نوع ساز مخصوص خانقاه و دراویش استان کردستان است و در مراسم خاصی بنام ماه گرفتگی ،زلزله و یا سیل نواخته میشود این ساز از جنس مس و با پوستی روی آن پوشیده شده است و چوب یا تسمه ای چرمی بر روی آن کوبیده اند

دوطبله :

این نوع ساز از جنس برنج و دارای دو کاسه مخروطی و از دو پوست گرگ و گوسفند ساخته شده است .

پارچه بافی

یکی از صنایع دستی استان کردستان در شهر سنندج ، پارچه بافی است .

در این صنعت از پشم بز استفاده می کنند .

پارچه بافی عبارت است از : نوارهای باریکی که با دست بافته میشوند و بعد از آن آنها را بهم متصل می کنند و در دوخت لباس از آنها استفاده میکنند و رنگ های آنها به رنگ قهوه ای و یا طوسی کم رنگ میباشد .این هنر زیبای دستی در لباس های محلی زنان و مردان استان کردستان به زیبایی دیده میشود .

قالی بافی

مردم ایران هنر خاصی در قالی بافی دارند که در هر یک از استانهای ایران هنر قالی بافی با طرح های خاص استان نقش بسته میشوند .در استان کردستان این هنر دستبافت را بوضوح میتوان دید که با نقوش خاص استان کردستان بافته شده است .

از طرح های خاص استان کردستان میتوان به چند مورد ذیل اشاره کرد :

طرح مینا ، طرح ماهی در هم ، طرح گل وکیلی ،طرح شاخ گوزن و طرح ریز ماهی

شما میتوانید در شهر های سنندج ، بیجارو بوکان بهترین قالی های دست بافت را تهیه کنید .

کلاش سنندج

یکی از صنایع دستی استان کردستان نوعی کفش است که به آن کلاش میگویند که در شهرستان سنندج بافته میشود .

جنس کلاش از نخ پنبه ای و کف آن پارچه های فشرده قرار دارد که دراستان کردستان بیشتر مردان از آن استفاده میکنند و بسیار سبک ونرم است .

نازک کاری سنندج

معروف ترین و زیباترین صنایع دستی استان کردستان ، صنایع دستی نازک کاری در شهرستان سنندج میباشد .

هنر نازک کاری ، هنری است که با چوب درختان گردو ، سنجد، گلابی، سرو، صنوبر ساخته میشود . از این صنایع چوبی نازک کاری که بسیار معروف است صفحه شطرنج میباشد .هنر نازک کاری بسیار خاص و ظریف انجام میشود و از آن محصولات زیبایی بدست می آورند .این نوع محصول در شهرهای سسندج و اورومیه بسیار کاربرد دارد .

ریزه کاری چوب و روکش کردن آن بر روی قطعات قطعات چوبی با ابزار مانند وسایل مخصوص برش و چسباندن و سمباده مورد استفاده قرار میگیرد و بعد از پایان کار روی محصول را با لایه‌های از لاک الکل یا سیلر و کیلر پوشش می دهند .صنایع دستی نازک کاری مانند منبت کاری است .

مانند: ظرف هایی که با ظرافت ظریف کاری ساخته شده ه اند ، جعبه های لوازم آرایشی ، اشیای تزئینی، صفحه شطرنج، جعبه سیگار، دستمال کاغذی، شکلات خوری، گردنبند و دستبند

نویسنده : گروه تحقیق و توسعه شاهین پرواز سما 1396/3/2

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

نظرات کاربران